מהו המדריך ”מילים חודרות בטון”
תגיד מלמד יקר.
אם הייתי אומר לך שעד סוף העמוד הזה תגלה מדוע ישנם דברים שאתה מלמד בכיתה והם לא תמיד מובנים לילדים…
מדוע ישנם דברים שאתה אומר עשרות פעמים ובכל זאת אינם מצליחים להתנחל בליבותיהם…
שתדע בדיוק מה צריך לעשות כדי שהמילים שלך יחדרו עמוק ויסחפו את תלמידיך אחריך…
האם היית ממשיך לקרוא?
המדריך הבא הולך לתת לך יכולת פורצת דרך בחינוך
במדריך תקבל שישה סודות השפעה ושכנוע מוכחים מדעית,
משולבים באמרות חז”ל ורבותינו הקדושים.
סודות ההשפעה הכי חזקים שיתנו לך כוח ויכולת להפוך להיות המלמד הכי משפיע והכי משכנע שיש,
אתה תיצור משמעת וסמכות חזקה,
הילדים יבצעו כל מה שתבקש,
ההתחצפויות והמרדנות ייעלמו מהמפה,
ובמקומם…
תקבל ילדים צייתנים וממושמעים,
תלמידים שמשתוקקים ללמוד ומעריצים אותך.
כן, אותך,
המלמד היקר שלהם.
וכל זה בלי צעקות ובלי עונשים, ובקלות רבה…
לא מאמין? קרא את המשך השורות הללו…
בכל תחום ובכל ענף יכולת השכנוע שלנו היא חשובה ואפילו קריטית,
אם תסתכל מבעד לחלון תוכל למצוא הרבה חברות גדולות ואנשי מכירות שרק מנסים לשכנע אותך ולהשפיע עליך כדי לקבל את כספך.
קיימות שיטות שונות ומגוונות שמיטב הפסיכולוגים וחוקרים רבים מתחום מדעי המח יושבים וחוקרים בשביל לשדרג את השיטות הללו ולשלוט על קבלת ההחלטות שלך.
אבל מה אם אגיד לך…
שאחרי שנה וחצי של למידה עצמית זיקקתי את ששת שיטות השכנוע הכי חזקות שיש?
תבין, ישנן עשרות ואולי אפילו מאות שיטות לשכנוע בנושאים רבים ומגוונים, כגון – בעלי עסקים, לקוחות, תושבים, ומצביעים.
לקחתי על עצמי משימה להנגיש את השיטות האלה לעולם ההוראה והחינוך.
מיטב החוקרים שחקרו ופרסמו את המחקרים שלהם הנגישו אותם גם לציבור הרחב,
אני אומנם לא חוקר ולא פסיכולוג ואינני מתיימר להיות כזה,
אך כל השיטות נוסו על ידי ועל ידי חברי,
ואז שידרגנו וזיקקנו אותם לתכונות ולשיטות הכי משפיעות והכי חזקות שיש.
הצלחנו לשנות לא רק את התלמידים עצמם אלא גם את ההורים שלהם,
גרמנו לכך שכל בקשה וכל מסר חינוכי שהועבר בכיתה- הונחל בלב שלהם.
ואם זה נשמע הזוי ומוגזם,
הבאתי לך פה גם הוכחות…
עכשיו תראה,
יתכן שכבר שמעת על קורסים בנושא אומנות השכנוע ואיך לדבר כדי שיקשיבו לך וכדומה,
אבל מה שאתה מקבל פה לא תמצא בשום מקום.
בהתחייבות!
המדריך מדבר על שיטות שכנוע לעולם ההוראה,
איך לשכנע את התלמידים שלך…
אבל בוא קודם נחזור קצת אחורה, תבין איך נולד המדריך…
בצעירותי למדתי שלוש שנים במכון מאוד מפורסם ללימודי הוראה,
ולאחר מכן התחלתי ללמד באחד המוסדות הטובים בירושלים.
במהלך הזמן השקעתי ונתתי את כולי למען חינוך הילדים,
אך תמיד משהו היה חסר.
אני זוכר שהמכה הגדולה הייתה כשהתלמידים עלו כיתה,
ותוך כמה ימים, כאילו שכחו אותי,
שכחו את השנה השלימה שעברנו ביחד,
את ההשקעה הרבה שהשקעתי בהם.
בינתיים,
התחלתי ללמוד תואר ראשון בחינוך ובמהלכו ניסיתי לקבל עצות וטיפים כיצד לשלב תכנים שונים בתחום ההוראה
ולא רק להיות מקצועי בכל תחום אלא ממש לדאוג שהחומר שאני מעביר לתלמידים יעבור בצורה הכי טובה שיש.
אבל כפי שאתם מנחשים- זה לא כל כך עזר.
חשוב לי להדגיש- הייתה לי כיתה מצוינת, תלמידים טובים שאוהבים אותי,
אבל כל נושא שלימדתי, לאחר חודש-חודשיים היה נשכח.
מדוע התלמידים מדברים ביניהם במהלך התפילה?
בסך הכל יצאתי מהכיתה לכמה דקות..?! הרי דיברתי איתם עשרות פעמים על חומרת הדבר,
ושוב ושוב הדגשתי את זה גם בדרכי נועם וגם בדרך הקשה.
השיא הגיע לאחר ששנה שלימה דיברתי איתם על החשיבות להניח במהלך הלימוד אצבע בגמרא,
אני יכול להתחייב פה שאין יום ואין שיעור שלא הייתי מזכיר להם לשים אצבע בפנים,
ותדמיינו לרגע
מה הרגשתי כששנה לאחר מכן הרב של כיתה מעלי ניגש אלי בשאלה תמימה:
“תגיד, לא דיברת איתם אף פעם על החשיבות להצביע בתוך הגמרא? כל שיעור אני צריך להזכיר להם מחדש…”
בום.
פה הייתה הצניחה שלי.
התחלתי לימודים לתואר שני במסלול מנהל עסקים, ולמה דווקא במסלול הזה? כי זה מה שהמליצו לי באותו הרגע, לא חשבתי יותר מידי, נרשמתי.
התחלתי את הלימודים במגמה לסיים אותם ולהוסיף עוד כמה אחוזים במשכורת.
אבל לפתע נחשפתי לנישה שריתקה אותי:
שיווק ומכירות,
אני לא שואף להיות מוכר ולא איש מכירות,
אבל גיליתי עולם מופלא של טכניקות שכנוע ולמידה,
עשרות סיבות פסיכולוגיות מדוע הראש שלנו עובד במצבים מסוימים כך ובמצבים מסוימים אחרת,
נשאבתי לתוך החומר והתחלתי להעמיק בנושא אף למחוץ ללימודי התואר,
ולקרוא ספרים שמדברים על המיומנות הזו.
ולפתע נפל לי האסימון,
מתווך דירות בכמה פגישות מצליח לשכנע אותנו לשים את כל הכסף שלנו, מיליונים,
ולהתחייב שנים קדימה על סכומים מטורפים,
רק בזכות כמה מילים ויכולת שכנוע מצידו.
זאת למרות שהלקוח יודע שכל האינטרס של המתווך זה הכסף והאחוזים.
שדכן משדך שידוכים, מכבה התלבטויות ומצליח להחליט לאדם מי תהיה האמא של הילדים שלו,
ומי תהיה הסבתא לנכדים שלו,
עם מי הוא יחייה ויבלה את כל שארית חייו וכל זה רק במילים…
ואני…
אני נמצא שנה שלמה,
שנה שלמה!! כל יום, שבוע אחרי שבוע, חודש אחרי חודש,
מקבל את קדמת הבמה לדבר ולחנך כמה שאני רק רוצה,
ועוד לדבר עם ילדים רכים שלא גיבשו דעה על החיים,
וגם אם התגבש להם משהו בתוך רגע אפשר לשנות להם את זה, ואני לא מצליח לשכנע אותם?
אני לא מצליח לגרום להם לשנות את האישיות מקצה לקצה?
להבדיל משדכן או מתווך, אני מנחיל להם ערכים לכל החיים,
מנחיל להם תורה, מצוות, יראת שמים.
אני רוצה להחדיר להם אהבה ללימוד,
אני רוצה שיפתחו את הגמרא, את מסכת פסחים, בעוד 20 שנה ויזכרו בי,
במלמד שלהם, אני רוצה שהם יזכרו בדברים שאמרתי להם בדיוק כשלמדנו את המשנה הזאת.
אז לקחתי לעצמי מטרה,
והמטרה הייתה קשה,
ובמשך 18 חודשים ישבתי ובדקתי וחקרתי את כל השיטות והמחקרים,
לקחתי את הדוגמאות והבאתי מקורות מחז”ל,
שאלתי אנשי חינוך והתייעצתי
ולאחר מכן פשוט ניסיתי אותם על התלמידים,
והתוצאות…
אנחנו עוד נדבר על התוצאות,
אבל לפני כן—
אם אתה חושב שבעזרת קריאה פעם אחת אתה תצליח להבין מה שאני תמצתתי,
זה לא יצליח.
ולכן בניתי פה מדריך מיוחד עם ליווי אישי כדי ללמד אותך איך ליישם אותו בחיים שלך – בעזרת סדרת תרגילים מותאמת לצרכים שלך.
והפלוס פה הוא- שאתה לא צריך כמוני לשלם 32,000 ₪ ללימודי תואר שני,
ועוד מאות שקלים על קורסים, וכמויות של ספרים נלווים,
לשבת חודשים רבים, לסכם, ולבדוק מה נכון ומה פרקטי בעולם החינוך,
אתה לא צריך ללמוד את האמור.
הכל מונגש ומוגש אליך על מגש של זהב, רק תפתח את הראש.
“איך כל זה קורה בדיוק???
אז ככה…
המח שלנו מתוכנן באופן די זהה, כמעט אצל כל בני האדם.
אם אזרוק לכיוונך כדור אתה מיד תמצמץ ומהר תושיט יד להגן על עצמך, בלי שילמדו אותך ובלי שיסבירו לך
כך ה’ ברא אותנו,
ישנם טריגרים המניעים אותנו לפעולה בצורה אינסטינקטיבית, בלחיצה עליהם מופעלת תגובה אוטומטית לדבר שאותו אנחנו מנסים “למכור”.
על מה אני מדבר…?
ברגע שתכיר את הטריגרים המניעים לפעולה – תדע איך להשפיע על התלמידים ולכוון אותם לכל יעד שתבחר.
ואת הטריגרים המופלאים האלה…
אני עומד להכיר לך, וללמד אותך איך להשתמש בהם,
כדי שתשיג כל תוצאה שתחליט עליה מראש.
אני יכול להעיד על עצמי, שאין שיטה שלא השתמשתי ויישמתי אותה וראיתי בה 99% הצלחה.
כל שנה אני מיישם את אותן שיטות ואותם תרגילים ומתפעל מעוצמתן כל פעם מחדש!
יש לך במדריך טכניקות שיעזרו לך ליצור עם התלמידים שלך
חיבה,
אמון,
סמכות,
ועוד…
ואם אתה איש חינוך שרוצה ללמוד את התחום בצורה פרונטלית…
ידידי, זהב ויהלומים מונחים כאן על הרצפה ואתה חייב להתכופף עכשיו ולהרים אותם!
להזכירך…
שהתפקיד שלך בתור מלמד זה לא רק ללמד, זה גם להעביר מסר לנצח, לבנות את הנשמה של הילד.
ועכשיו…
אתה הולך לקבל עכשיו טעימה קטנה ולראות מה אתה הולך לקבל בשיטת
– שיטת השכנוע והחדרת המסרים הטובה ביותר מול התלמידים שלך בפרט, ובהתנהלות מול אנשים בכלל.
העיקרון הראשון – הוכחה חברתית
כנראה שמעת על העקרון הזה בשם המפורסם יותר “תיאוריית העדר”
אם נראה כמות של אנשים בורחת ממקום מסוים,
אז טבעי שכל מי שבאזור יברח גם הוא,
אם תהיה רעידת אדמה וכולם יתכופפו ויכסו את הראש,
נראה אנשים שמעולם לא קיבלו שום תדריך מה לעשות בכזה מצב, מתכופפים ומכסים את הראש.
ה’ ברחמיו ברא לנו את המנגנון הנפלא הזה כדי שנדע להיזהר ולהינצל מסכנה, אפילו אם לא ראינו אותה בעיניים.
אם נשכיל ונפתח את העיניים נגלה שגם בחיי היום יום אנו מושפעים מדברים רבים ופועלים בצורה מסוימת רק בגלל שכך החברה נוהגת ואין לנו באמת מושג למה אנחנו פועלים כך.
אתה יודע שבחינוך אתה בכלל לא צריך להתאמץ לחנך את כולם במידה שווה?
מספיק שתייצר הוכחה חברתית בכיתה והכדור שלג מתגלגל מעצמו.
אתה תראה שהתלמידים יחנכו את עצמם,
הכיתה תקבל צורה מסוימת ותמשיך לנהוג באותו אופן לא רק כשאתה נמצא לידם אלא גם כשאתה לא נוכח כלל,
ואפילו בשנת הלימודים הבאה, גם כשהם עולים כיתה.
בשיעור זה נלמד איך לייצר הוכחה חברתית
העיקרון השני – חיבה
תסכים איתי שהרבה יותר קל לנו להגיד “כן” ולמלא אחר בקשה המגיעה אלינו מאדם שאותו אנו מחבבים מאשר מאדם שאינינו מחבבים אותו,
ואת מי אנחנו בדרך כלל מחבבים? את מי שגם מחבב אותנו!
איך מיצרים חיבה?
חיוך זה לא חיבה. חיוך זה אנושי.
חיוך לא גורם לאדם לאהוב אותך, הוא לא מייצר שום חיבה.
הרבה מלמדים מרגישים שהם מראים אהבה לילדים כיוון שהם מחייכים אליהם כל הזמן,
ופותחים את הבוקר באמירת בוקר טוב לבבית.
זה יפה, נחמד, וחשוב מאוד,
אך אני מצטער שאני מפוצץ לך את האשליה,
לעולם לא תייצר חיבה כך.
אז איך מייצרים חיבה?
עם חמישה כללי ברזל.
כללי הברזל הללו נלמדים בקורס.
ומה נרוויח מזה?
קודם כל- אמון.
קשה לתת אמון באדם ששונה ממך במיוחד כשאתה לא מחבב אותו, גם אם אתה יודע שהדברים שהוא אומר נכונים.
רוצה דוגמה?
פוליטיקאי שאתה מתעב, גם אם הוא יגיד דברי חכמה יהיה קשה לך לקבל את דעתו או להסכים איתו.
תחשוב רגע איך מרגיש ילד שיודע שהתורה שהוא לומד היא החשובה ביותר, ויודע שכל מה שהרב מלמד זה דברי אלוקים חיים,
אבל הוא לא אוהב את המלמד.
איך אתה מצפה שהחומר יכנס אליו לראש וללב? איך אתה מצפה שהוא יעריך אותך?
אה… ודבר חשוב נוסף –
אתה תקבל גם בונוס קורס נוסף ”הקול הוא הכל” שיעזור לך לאפיין את התלמידים שלך לשנה הנוכחית, כדי שתדע תמיד איך להשתמש במה שלמדת איתם.
העיקרון השלישי – סמכות
ישנם כמה סוגי סמכויות בעולם
- סמכות כוחנית: כמו בטבע שהגדול שולט על הקטן, החזק על החלש, וכמו בעולם החי שכל חיה מפחדת ממי שיותר חזקה או גדולה [תסמין המלמד הצועק והמעניש]
- סמכות כריזמטית: אדם בעל ביטחון עצמי, ידע נרחב וכו’ [מלמד מבוגר עם הדרת פנים], וכשמקרין התנהגות של מנהיגות. הכריזמה מובילה לכך שאנשים ילכו אחריו יעריכו ויעריצו אותו.
- סמכות חברתית: אדם לא עושה דברים מסוימים בציבור כדי שלא יתייגו אותו כמשונה או חריג, הוא לא מתנהג מוזר ליד אנשים אחרים [מלמד שההתנהגות אצלו בכיתה היא למופת מתוקף היותו במוסד מוצלח עם ילדים מצוינים, כך שאין לו צורך יותר מדי להגדיל ראש]
- סמכות חוקית: אדם כנוע לרשויות החוק בתוקף היותו אזרח שפוחד מהשוטר, פקח, חייל וכ”ו, למרות שפיזית ומנטלית הוא יותר חזק מהם [מלמד שכל ההרתעה שלו זה באיום ”אני אשלח אותך למפקח, למנהל”]
- סמכות כלכלית: אדם שהוא עשיר או המעסיק ”שמפרנס אותך” הוא דמות סמכותית בעיניך [מלמד שמחנך על ידי פרסים והפתעות, התנהגת יפה תקבל פרס/ממתק לא התנהגת יפה אני שולל ממך את הפרס/ממתק]
- סמכות מקצועית: שאתה רואה אדם עם לבוש של רופא או חליפת עורך דין אתה מתייג אותו כדמות מסוימת וסומך עליו [לדוגמה ראו שאנשים העדיפו לקבל המלצה לתרופה מאיש עם חלוק מאשר סתם אדם ברחוב, כיוון שהחלוק נותן הרגשה שהאדם שלפני מבין בתחום ואפשר לסמוך עליו] [המלמד הכי וותיק בחיידר, או המפקח והמנהל]
על איזו סמכות לדעתך אני רוצה לדבר שהכי מתאימה לעולם ההוראה?
הפתעה שתשנה לך אחת ולתמיד את כל מה שידעת עד היום על המושג ”סמכות’
העיקרון הרביעי – הדדיות
אני זוכר בילדותי, היינו הולכים בחופשים כל המשפחה לגן החיות, ואחד מהמחזות המיוחדים שזכורים לי היה בבריכת התנינים.
מה כל כך מעניין בתנינים?
התנין ידוע כזוחל טורף ומסוכן ביותר וכל החיות בטבע יודעות את זה, אך פעם אחת זכורה לי במיוחד, כשהתנין פתח את הפה וציפור קטנה עמדה בתוך פיו, על שיניו.
בתור ילד נלחצתי, ושאלתי את אבי:
”היא עכשיו עומדת להיטרף במלתעות התנין”?
אבי חייך, ליטף אותי ליטוף מרגיע והורה לי להמתין בסבלנות.
ואכן, התנין המשיך להשאיר את פיו פתוח, והציפור אכלה משהו מבין שיניו.
מה פשר התופעה הזאת?
לתופעת טבע מדהימה זו יש שם מקצועי – ”סמביוזה”
או במושג הרחב יותר שנקרא “יד רוחצת יד”
זו בדיוק התופעה.
התנין נהנה מזה ש”מצחצחים” לו את השיניים, והציפור נהנית משאריות של מזון שתקועות בפה של התנין.
זו הסיבה שהתנין לא יטרוף אותה והיא לא חוששת על חייה.
איך זה קשור לנושא שלנו?
עקרון פשוט מאוד שהיישום שלו יכול לעשות את ההבדל בין כישלון מהדהד וצורם,
לבין הצלחה מסחררת: “או שאתה נטרף או שאתה אוכל מהפה של התנין”.
אתה רוצה לקבל מהתלמידים משמעת? הישגים? ציונים מרשימים?
תקדים ותהיה הראשון לתת!
מה תיתן?
כל זה- במדריך…
ושם נאריך, נרחיב וניתן דוגמאות מגוונות ומרובות.
העיקרון החמישי – מחויבות
הסכמה קטנה מובילה להסכמה גדולה.
איך פרעה העביד את בני ישראל בפרך?
כולנו מכירים את הסיפור עוד מגיל הילדות. בהתחלה ביקש יפה תעזרו לי…
אני אשלם לכם.. ולאט לאט הרגיל אותם לעבודה, עד שהכריח אותם לעבוד בפרך, והם נשבו לחיי העבודה הקשה.
השיטה הזאת כל כך טובה עד שגם הנאצים ימ”ש עשו זאת בתקופת בשואה,
ולמה זה עובד?
כבני אדם, הנטייה שלנו היא להיות עקביים לאורך זמן – יש לנו ערכים ועקרונות שמובילים אותנו – ואנחנו נשתדל תמיד לא לסטות מהם ולא לחלוק עליהם.
מה זה אומר…?
זה אומר שאם הצלחתי לגרום לך לעשות צעד קטן לעברי, מן הסתם אתה גם תסכים לצעוד צעד נוסף אחריו,
ומי יודע?!
אולי זה יהיה צעד גדול יותר…
לפעמים אנשים מגיעים עם אנשים אחרים עד לקצה בגלל רצף של “כנים”
למה…?
כי כבר צעדת צעד אחד ולא ניזוקת כלל,
אז כנראה שלצעוד לעברי צעד נוסף זה לא דבר מסוכן, זה די בטוח, ואתה אפילו סומך עליי לקראת הצעד הבא.
אוקיי, ומה עכשיו…?
עכשיו תחשוב שצעד יכול להיות פסיעה של ממש,
אבל הוא יכול להיות גם אקט של הסכמה בדיבור, של התחייבות בכתב או של קניית מוצר וכדומה.
שמעת פעם על “כן קטן שמוביל לכן גדול”?
ברגע שתצליח לגרום לצד השני להגיד “כן”, ואחריו “כן” נוסף,
אתה בעצם גורם לו להיכנס לסדרה של “כן”. יהיה קשה לו להפסיק את ההרגל של ה”כן” ולהגיד לך לפתע: “לא”!
העיקרון השישי
טוב, את זה כבר נשאיר לך הפתעה, כיוון שזהו העיקרון הכי חזק והכי משפיע שיש.
ובשביל מה אתה צריך דווקא את המדריך הזה?
כדי שתדע איך לשכנע ולהניע אחרים,
והבונוס הוא שזה לא רק שכנוע של התלמידים אלא גם של הסביבה הקרובה אליך,
בראשונה תלמד לשכנע את התלמידים שלך – לגרום להם לא רק ללמוד וליישם את הנלמד רק כשאתה נמצא מולם אלא לקנות ממך קניין לנצח…
בנוסף תלמד גם איך לשכנע את ההורים של התלמידים שלך – שלא תצטרך כל דבר להסביר ולהתנצל מדוע אתה כך מתנהל עם ילדם,
אתה תהפוך אותם לחיילים הכי טובים שלך,
ופה גם טמון הסוד הגדול: ההורים ימשיכו את השיטה שלך כך שהילד תמיד ידע מה לעשות…
כמו כן גם את המלמדים האחרים במוסד שלך – יש מלמדים שמקובעים ללמד בשיטה הישנה, ואתה יודע שהכי קשה לשנות ולחנך את מי שהוא כבר בעצמו מחנך.
אתה מכיר את התלמיד שלך הכי טוב כי כבר שנה שלמה אתה איתו,
ואתה יודע בדיוק איך צריך לדבר איתו, ואיך להתנהל נכון מולו, והמלמד שאמור בשנה הבאה לקבל אותו עם השיטות שלו,
לתלמיד המסוים הזה זה לא מתאים. איך תשנה את האמונה והשיטת חינוך שלו?
איך תגרום לו להיות ה”ידא אריכתא” שלך, זה שממשיך את הדרך במקום שבו עצרת?…
וכן תלמד איך לשכנע את המנהל שלך –איך מבקשים בכלל העלאת שכר ממנהל?
מה אומרים ומה לא אומרים?
איך מבקשים בקשות גדולות וגרנדיוזיות בצורה כזו שהם נשמעות כמו בקשות קטנות ופשוטות?
אם תלמד את הקורס על בוריו, תבצע את התרגילים ותשנן את האמור, תצליח לא רק לשכנע את הסביבה הקרובה שלך אלא גם את סביבתך הרחוקה.
אתה תוקסם ממה שהשיטה המוכחת הזאת מצליחה לחולל –
השאר כאן פרטים וקבל את ההדרכה: מילים חודרות בטון
בהצלחה
רפאל מזרחי – השלב הבא שלך בחינוך.